Velkommen til Logopædisk Forums Efteruddannelseskursus
Vingsted 2025
Logopædens rolle i det tværfaglige samarbejde,særligt med fokus på betydningen af
de logopædiske kerneopgaver
Logopædens rolle i det tværfaglige samarbejde, særligt med fokus på betydningen af de logopædiske kerneopgaver.
Vi har i år fokus på konkrete logopædiske discipliner indenfor såvel sprogets formside som indholdsside. Hensigten er at formidle yderligere logopædisk viden og indsigt. Dette for at skabe mulighed for den analyse, der er nødvendig for at indkredse karakteren af sproglige vanskeligheder. Igen for at kunne skelne begreberne udviklingsbetinget DLD i forhold til specifikke tale- sprog- og kommunikative vanskeligheder.
Opmærksomhed på sprog spiller allerede en stor rolle i dagligdagen i dagtilbud, hvor et samarbejde mellem forældre, dagtilbud og logopæder er helt grundlæggende vigtigt. Har børnene ved skolestart sproglige vanskeligheder, er det vigtigt, at der i det tværfaglige samarbejde er stor opmærksomhed på sprogets betydning for deltagelse og læring. I dette samarbejde skal den kognitive og den sproglige viden samt viden om barnets samspilsforudsætninger inddrages, når der skal skabes en forståelse for eksempelvis mistrivsel. Herunder har overgangen fra dagtilbud til skole stor betydning.
For at imødekomme og styrke sproglige kompetencer er det vigtigt, at vi har blik for
såvel de uformelle som de formelle læringsbaner, herunder leg, samspil og meningsfuld deltagelse, bliver umådeligt vigtigt.
For at lykkes med det logo -pædiske arbejde, har vi også i år valgt at fokusere på, hvordan vi som logopæder kan medvirke til at motivere børn, unge og for-ældre til vedvarende læring ud fra en tilknytningsteoretisk forstå-elsesramme.
Hvilken rolle ser vi logopæden har i forhold til et understøttende læringsmiljø? Hvilke logopædiske discipliner er det vigtigt, at vi pri- oriterer højt i den tværfaglige tilgang til en opgaveløsning
Er der nogle opgaver ex. fonologi, som primært skal løses af en logopæd og som ikke kan udliciteres til forældre og dagtilbud/skoler?
Der er områder inden for logopædien, som kun kan imødekommes i form af specifikke behandlinger ex. fonologi. Er der i rammen for det logopædiske arbejde mulighed for at knytte an til alle de forskellige indsatsniveauer som vi arbejder indenfor ?
Hvordan kan logopæder efterlade spor, der motiverer til fortsat understøttelse efter en logopædfaglig indsats?
Onsdag 17. september 2025
Dagens Emner
Et fælles sprog for færdigheds- udfordringer. Når børn mistrives er det vigtigt at bringe såvel logopædisk som psykologisk viden i spil. Mangler vi et fælles sprog til at begribe barnets grundlæggende udfordringer ?
Dagens underviser vil præsen- tere et bud på et fælles sprog, som kan fange nogle af de grundlæggendeudfordringer, der kan ligger til grund for både sproglige, psykologiske, læringsmæssige og trivselsmæssige udfordringer.
På dagen vil vi også komme omkring, hvordan et fælles sprog for børns udfordringer kan kvalificere det tværfaglige samarbejde mellem logopæder og psykologer og læringskonsulenter i PPR.
v/Psykolog Jens Wilbrandt og Psykolog Simon Wilbrandt
Efter middagen
Generalforsamling i Logopædisk Forum – kom og vær med til at styrke foreningens fokus og arbejde.
Torsdag 18. september 2025
Dagens Emner
Udtalevanskeligheder optager en stor del af den logopædiske praksis. Behandlingen af udtalevanskeligheder er en kerneopgave for logopæder.
Logopæder er de eneste fagper -soner, der kan imødekomme og behandle udtalevanskeligheder.
I dette oplæg præsenteres, demonstreres og igangsættes en drøftelse af forskellige aspekter indenfor det fonologiske område.
Eksempelvis:
Hvad er fonologi, og hvad er artikulation?
Hvad er fonologiske repræsentationer og hvordan dannes de?
Hvad er stimulabilitet og hvorfor er det vigtigt?
Forskellige typer cues til at gøre ikke -stimulable sproglyde stimulable
Oplægget vil tage udgangspunkt i erfaringer og eksempler fra praksis
V/Audiologpæd Elisabeth Willadsen, Helene Søgaard Andersen og Line Dahl Jørgensen
Iøvrigt byder dagen på
Udstilling i Forhallen
Festmiddag med Band
Fredag 19. september 2025
Dagens Emner
Overgange i børn og unges liv -med fokus på sproglige samspil og erfaringer. I dette oplæg ser vi nærmere på hvordan tidlige samspil og erfaringer i dagtilbudog skole danner grundlag for børns lyst og evne til at indgå i nye læringskontekster. Gennem praksiseksempler belyses udfordringer og muligheder på tværs af overgange med fokus på børnenes perspektiver,
v/ Inge Schoug Larsen
Et oplæg om hvordan logopæder kan arbejde med børn og forældre i et tilknytningsteoretisk perspektiv.
Hvordan kan logopæder motivere børn og forældre til at indgå i et kooordineret samarbejde omkring styrkelse af barnets sprog. Hvordan kan logopæder efterlade spor, der kan motivere såvel barn og forældre til at fastholde fokus på sprogstimulering og fortsætte træningen efter den logopædiske intervention.
v/ Rikke Yde Tordrup
Afslutning og god tur hjem
På gensyn Vingsted 2026
Her kan du læse Programmet for alle dagene

Tilmeldingsfrist
Pris
Medlemmer: 5499 kr
+ 776 (moms) 6275 kr.
Ikke medlemmer: 6999 kr
+ 776 (moms)7775 kr
Bliv medlem
Generelle oplysninger og vilkår i 2025
Som Hovedregel bliver alle indkvarteret på egne værelser på Vingsted. Dette indebærer, at deltagerantallet som udgangspunkt tilpasses kapacitet . Såfremt der opstår behov for anden inkvartering vil de implicerede deltager blive orienteret. Tidspunkt: 17.- 19. september 2025 Tilmelding: Foregår elektronisk via Logopædisk Forums hjemmeside. Du modtager umiddelbart efter tilmeldingen en bekræftelse. Endelig bekræftelse på de seneste tilmeldinger sendes ud i umiddelbart i forlængelse af tilmeldingsfristen den
Fakta om efteruddannelseskurset på Vingsted Centret 17-19 september 2025
Du kan udelukkende tilmelde dig hele programmet – ikke kun enkelte dage. Overnatning er med i prisen – og kan ikke fravælges. Betalingen dækker kursusafgift, overnatning i enkeltværelse og fuld forplejning på Vingsted Hotel & konferencecenter.
Transport fra Vejle
Framelding
Framelding: Pladsen på kurset kan frit overdrages til en kollega, der er medlem af foreningen, men af hensyn til deltagerliste og navneskilte skal vi have besked via kasserer@logoforum.dk Framelding til kurset kan ske uden gebyr frem til tilmeldingsfristen d. 1. juli. Derefter er det ikke længere muligt med framelding, og det fulde beløb vil blive faktureret, men pladsen kan frit overdrages til en anden. Aflyses kurset, bliver det indbetalte beløb tilbageført.
Tilmelding 1 juli 2025
Tilmelding 1 juli 2025. Tilmeldingen lukker så snart kurset er tegnet.
Powerpoints
Materialer fra Vingsted 2024 vil blive linket her efter kursusafholdelse.
Her finder du kursusstedet:
Hold dig opdateret på hjemmesiden
Evt. ændringer i programmet bliver præsenteret som indlæg på hjemmesiden.
