Velkommen til Logopædisk Forums Efteruddannelseskursus
Vingsted 2024
Logopædens rolle
Dagtilbud -Overgange -Skole
Logopædien kan anskues fra flere vinkler teori -praksis – læring. Logopædiens form og indhold er forbundne kar og danner rammen for læring.
I år fokuseres på læringsstrategier som kan anvendes i arbejdet med den sproglige dimension i dagtilbud og skole med et blik for de sammenhænge der forener de logopædiske praksisformer. I fokus er den gruppe af børn og unge, der er udfordret af ex. DLD eller er flersprogede.
I en børnegruppe er den enkelte del af det inkluderende fællesskab er en af mange samtidig med et særligt behov for at blive tilgodeset som den eneste ene.
Med fokus den sproglige dimension at lære sprog, at lære gennem sprog og at lære om sprog i dagtilbud og skole belyses fra forskellige vinkler betydningen af logopædisk viden og logopædens centrale rolle.
Hvordan det koordinerende samarbejde omkring sprog vil have forskellig form og indhold afhængig af, om det er rettet mod dagtilbud eller skole.
Det fælles er, at det ud fra et dialogisk og kontekstuelt perspektiv vil der være fokus på sproglige aspekter som begrebstilegnelse, grammatik, fonologi og den narrativ dimension.
Onsdag 18. september 2024
Dagens Emner
Et meget væsentligt formål med at gå i skole er at lære at læse, i sidste ende også komplicerede tekster. At læse tekster kræver groft sagt to færdigheder: Man skal kunne afkode bogstaver, og man skal forstå det sproglige budskab i teksten
v/ Associate Professor Mads Poulsen
Når man ser på tværs af de danske uddannelsesinstitutioner, der foretager sproglige evalueringer af flersprogede individer, er der store forskelle både i forhold til formål, teoretiske grundlag og den evalueringsmæssige praksis
v/Lektor Lars Holm
Nyere forsknings- og udviklingsprojekter, der har sigtet mod at udvikle sprogpædagogiske praksisser i pædagogiske institutioner kendetegnet ved en høj grad af sproglig mangfoldighed
v/ Docent og forskningsleder Line Daugaard Møller
Logopædisk Forums Generalforsamling 2024
Vær med til at sætte en retning
Torsdag 19. september 2024
Dagens Emner
Resultater fra nyere kortlægningsstudier af effekten af undervisningsindsatser for elever med DLD. Med fokus på praksisformer i undervisning af elever med sprog-og læseudfordringer.
v/ Specialkonsulent Anne-Mette Veber Nielsen samt praksis fra Rebild Kommune
Præsentation af perspektiver ud fra et kognitivt udgangspunkt omkring børn med udviklingsmæssige sprogforstyrelser (DLD). Herunder hvilken betydning særligt hukommelsen kan have for sprogtilegnelse. I forlængelse heraf anskues DLD i et livsperspektiv.
v/Lektor Annette Esbensen
I dette oplæg præsenteres Hedensted Kommunes projekt, som fokuserer på børn med DLD i 0. klasse. Her er antagelsen, at logopædisk viden er vigtig for at sikre, at elever med DLD får den rette hjælp
v/ Logopæd Charlotte Storm Thomsen, Logopæd Trine Maria Hansen, Logopæd Maria Buhl Schøler, Læsekonsulent Anette Høj Madsen
Festmiddag med Band
Fredag 20. september 2024
Dagens Emner
Kommunikativt samspil handler i høj grad om at kende de sociale regler for kommunikation og at kunne tilpasse sit sprog til den kontekst, man er i. Erfaringen er at nogle børn med høretab af forskellige årsager kan have en nedsat adgang til kommunikation og derved være i risiko for at blive pragmatisk forsinkede
v/Konsulenter v Hørerådgivningen Børn og Unge
Co-teaching som en indsatsform, hvor logopæder og lærere rykker tættere sammen. Børn og unge med DLD har vedvarende sproglige vanskeligheder, som fordrer en tværfaglig indsats i skolerne. Logopæden er specialist og har særlig viden om børns sprog og sproglige udvikling og vanskeligheder, mens læreren har en faglig og didaktisk viden
v/PPR Hillerød Leder for logopæder Sahra Mengal
Studier viser, at dagtilbuds kvalitet
er væsentlig for barnets udvikling,
At der er sammenhæng mellem børns sproglige udvikling i daginstitutionen og det videre
forløb i skole og uddannelsessystem.
I oplægget sættes fokus på PPR-logopædens
særlige rolle i udviklingen af kvalitet af den
daglige praksis på dagtilbudsområdet rettet mod børnenes sprogtilegnelse
v/ Charlotte Ringmose
Detaljeret program for de enkelte dage
Onsdagens program
Torsdagens program
Fredagens program
Tilmeldingsfrist
Pris
Medlemmer: 5423 kr
+ 776 (moms) 6199 kr.
Ikke medlemmer: 6199 kr
+ 776 (moms) 6975 kr
Bliv medlem
Generelle oplysninger og vilkår i 2024
Som Hovedregel bliver alle indkvarteret på egne værelser på Vingsted. Dette indebærer, at deltagerantallet som udgangspunkt tilpasses kapacitet . Såfremt der opstår behov for anden inkvartering vil de implicerede deltager blive orienteret. Tidspunkt: 18.- 20. september 2024 Tilmelding: Foregår elektronisk via Logopædisk Forums hjemmeside. Du modtager umiddelbart efter tilmeldingen en bekræftelse. Endelig bekræftelse på de seneste tilmeldinger sendes ud i umiddelbart i forlængelse af tilmeldingsfristen den
Fakta om efteruddannelseskurset på Vingsted Centret 18-20 september 2024
Du kan udelukkende tilmelde dig hele programmet – ikke kun enkelte dage. Overnatning er med i prisen – og kan ikke fravælges. Betalingen dækker kursusafgift, overnatning i enkeltværelse og fuld forplejning på Vingsted Hotel & konferencecenter.
Bekræftelse på tilmelding
Endelig bekræftelse: Umiddelbart efter den 2024 modtager tilmeldte endelig bekræftelse på deltagelse. I denne bekræftelse er et link til en formular til tilmelding til bustransporten til og fra Vejle station. Ligeledes kan du skrive, hvis du skulle have særlige ønsker til kursusdagene eller vil lægge en besked til planlæggerne.
Transport fra Vejle
Transport fra Vejle Station betales af Logopædisk Forum. Huske at tilmelde dig til transport sammen med din tilmelding. kasserer@logoforum.dk
Ønsker du ikke transport alligevel skal den i god tid frameldes til kasserer@logoforum.dk
Framelding
Framelding: Pladsen på kurset kan frit overdrages til en kollega, der er medlem af foreningen, men af hensyn til deltagerliste og navneskilte skal vi have besked via kasserer@logoforum.dk Framelding til kurset kan ske uden gebyr frem til tilmeldingsfristen d. 19. juni. Derefter er det ikke længere muligt med framelding, og det fulde beløb vil blive faktureret, men pladsen kan frit overdrages til en anden. Aflyses kurset, bliver det indbetalte beløb tilbageført.
Tilmelding 19 juni 2024
Tilmelding 19 juni 2024. Tilmeldingen lukker så snart kurset er tegnet.
Powerpoints
Materialer fra Vingsted 2024 vil blive linket her efter kursusafholdelse.
Her finder du kursusstedet:
Hold dig opdateret på hjemmesiden
Evt. ændringer i programmet bliver præsenteret som indlæg på hjemmesiden.