Velkommen til Logopædisk Forums Efteruddannelseskursus
Vingsted 2023
20.-22. september 2023
Traditionen tro sættes der fokus på logopædien fra forskellige vinkler. Sprog skal analyseres og forstås både udefra og indefra. Vi stiller skarpt på sproget set indefra – de underliggende sproglige processer, som danner grundlag for såvel sprogforståelse og sprogproduktion.
Kursets tema er at belyse underliggende sproglige processer ud fra begreber som DLD, verbal dyspraksi, fonologi samt et neuropsykologiske og neuro-pædagogiske perspektiv. Vi vil kaste et blik på sprogvurderingen som et redskab til indsamling af data omkring sprog herunder, hvilken udsigelseskraft vurderingen kan bidrage med.
Vi fokuserer på konkrete logopædiske praksisformer, som med afsæt i et koordineret tværfagligt samarbejde imødekommer sprogtilegnelse. Vi vil belyse, hvordan akademisk viden som forståelsesramme kan udmøntes i en konkret logopædisk praksis.
Afslutningsvis stiller vi skarpt på formidling i forhold til at mestre personlig og professionel formidling hensigtsmæssigt.
Program for Vingsted 20.-22. september 2023
Onsdag 20. september 2023
Dagens Emner
Logopædisk udredning med blik for differentieldiagnostik og prioritering af indsatser i praksis i et spændingsfeltet fonologi, verbal dyspraksi og DLD
V/Trine Printz og Marit Clausen
Præsentation af Logopædiske tale, sprog og kommunikative sproggruppe- indsatser i Mariagerfjord Kommune
Logopædisk Forums Generalforsamling 2023
Vær med til at sætte en retning
Torsdag 21. september 2023
Dagens Emner
Udvikling af kommunikation og sprog i et neuropsykologisk og neuropædagogisk perspektiv ud fra modellen “hjerne, krop og omverden”
v/Charlotte Thomsen, Lektor UCN -Neuropædagogisk Kompetencecenter
DLD – evidensbaseret materiale omsat til praksis
Logopæd Bettina Helding Klausen og Logopæd Helle Holst Egelund Talehørekonsulenter ved Tværfagligt Center for Børn og Unge (TCBU) i Vejle Kommune
Festmiddag med Band
Fredag 22. september 2023
Dagens Emner
Kan overdiagnosticering føre til underdiagnosticering?
v/ Laila Kjærbæk, ph.d., lektor i Sprogtilegnelse, Center for Sprog og Læring, Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet.
Logopædisk behandling af stemmeproblemer hos børn
v/Mette Lund Franck, logopæd, sang- og stemmepædagog Kandidatuddannelsen i Audiologopædi v. SDU
Skærpe din personlige formidling, bruge dig selv og din måde at kommunikere på mere hensigtsmæssigt, mere direkte og mere nærværende.
v/ Niels Anders Thorn .
Detaljeret program for de enkelte dage
Onsdagens program
Kl. 9.30 – 10.00
Ankomst kaffe/the, croissanter m. m
Kl. 10.00 – 10.15
Velkomst i Centersalen.
Kl. 10.15 – 12.30
Centersalen
Logopædisk udredning, differentialdiagnostik og prioritering af indsatser i praksis ved udtalevanskeligheder og DLD
V/Marit Clausen, Audiologopæd ph.d., Adjunkt ved Syddansk Universitet og Trine Printz, Audiologopæd ph.d., klinikleder i Sprogklar ApS, Ekstern lektor ved Syddansk Universitet
Gennem årene er forskellige klassifikationsmodeller til inddelingen af børn med udtalevanskeligheder, herunder fonologiske vanskeligheder, blevet fremstillet. Vi gennemgår en ny klassifikationsmodel af McLeod og Baker i 2017, som baserer på en symptomatologisk tilgang.
Ikke kun inden for klassifikationen af udtalevanskeligheder er der sket noget i de sidste år. DLD har for nylig fået en ny definition i det internationale diagnosekodesystem ICD-11. Med denne og i takt med en stigende opmærksomhed på de udviklingsmæssige sprogforstyrrelser (eng. developmental language disorder (DLD)) er der desuden opstået nye spørgsmål i den børnelogopædiske praksis. Det første omhandler, hvem der diagnosticerer DLD, samt om en diagnose overhovedet er vigtig og i givet fald hvorfor. Desuden gås yderligere i detaljer med udredningen af børn med DLD og den underliggende sprogprocessering. Der relateres til det tværfaglige samarbejde omkring PPV og handleplaner.
Andre spørgsmål er, hvordan børn med udtalevanskeligheder bør placeres i forhold til børn med DLD, og om de to logopædiske diagnoser kan forekomme samtidig samt hvordan man som børnelogopæd kan prioritere sine indsatser i forhold til børn med udtalevanskeligheder henholdsvis DLD. I oplægget vil vi gennemgå, hvad forskningen peger på i forhold til disse praksisspørgsmål.
Kl. 12.30 – 13.30
Frokostpause
Mulighed for indkvartering.
Kl. 13.30 – 15.00
Marit Clausen og Trine Printz fortsat
Kl. 15.00 – 15.15
Kaffepause
Kl.15.15 – 17.00
Centersalen
Logopædiske tale-, sprog- og kommunikationsgrupper (TSK-indsatser) i Mariagerfjord Kommune
v/ logopæder Trine Sørensen og Jane Holm Mogensen og sprogpædagoger Alice Baade Jensen og Mette Olesen
Vi vil beskrive, hvilke målgrupper af børn som vi indtænker i de forskellige gruppetyper. Hvordan vi gennem samarbejdet med forældre og dagtilbud understøtter såvel barnets udvikling som det understøttende læringsmiljø. Vi vil vise praksis eksempler på, hvordan vi rammesætter, udfører og evaluerer disse indsatser
Kl. 18.00 – 19.00
Spisning i restauranten
Kl. 19.30 – 21.00
Engsal
Logopædisk Forums Generalforsamling
Torsdagens program
Kl. 8.30 – 10.15
Centersalen
Udvikling af kommunikation og sprog i et neuropsykologisk og neuropædagogisk perspektiv ud fra modellen “hjerne, krop og omverden”
v/Charlotte Thomsen, Lektor hos UCN – Neuropædagogisk kompetencecenter
Udvikling af kommunikation og sprog belyses fra et neuropædagogisk og neuropsykologisk perspektiv, hvor samspillet mellem barnet og dets omverden er i fokus. Vi undersøger nogle af de samspilstemaer, der er forudsætning for barnets udvikling af kommunikation og sprog, og på de relations kompetencer, den professionelle skal være i besiddelse af – især der hvor barnets kommunikation og sprogudvikling ikke forløbet som forventet. Sidst introduceres der til støtte af sproglig udvikling ud fra Jeromy Bruners udviklingsfaser og stilladseringsbegrebet
Kl. 10.15 – 10.30
Kaffepause
Kl. 10.30 – 12.00
Centersalen
Charlotte Thomsen fortsat
Kl. 12.00 – 14.00
Frokost og udstilling
Kl. 14.00 – 14.45
Centersalen
Charlotte Thomsen fortsat
Kl. 14.45 – 15.30
Kaffe og udstilling
Kl. 15.30 – 17.15
DLD – evidensbaseret materiale omsat til praksis
Logopæd Bettina Helding Klausen og Logopæd Helle Holst Egelund
Vi er begge ansat som talehørekonsulenter ved Tværfagligt Center for Børn og Unge (TCBU) i Vejle Kommune.
I Vejle Kommune har der i de senere år være arbejdet med, og sat et særligt fokus på, børn med DLD. Der er i den forbindelse blevet udarbejdet 4 evidensbaserede materialepakker, som er afprøvet på og nu anvendes med børn i børnehavealderen. Pakkerne tager udgangspunkt i evidensbaseret forskningsartikler og metoder, og er omsat til at kunne indgå i en dansk logopædisk praksis. På nuværende tidspunkt er Vejle Kommune, i samarbejde med Aalborg PPR, ved at udvikle og udarbejde materialerne så de kan blive gjort tilgængelige for andre kommuner.
Oplægget vil være praksisnært, hvor de 4 pakker vil blive gennemgået og demonstreret. Pakkernes overskrifter er ”Kategorisering”, ”Hvad er det”, ”Sætningsdannelse via shape coding” og ”Narrativ”.
Udover pakkerne vil der også blive fortalt om, hvordan Vejle Kommune, ud fra Ebbels model, har forsøgt at prioritere og omlægge vores arbejde, for at sikre plads og tid til arbejdet med DLD i hverdagen. Samt hvordan Ebbels model er tænkt ind i de 4 pakker.
Kl.19.00 -24.00
Festmiddag i restauranten
Underholdning/dans i salen
Fredagens program
Kl. 8.30 – 08.45
Centersalen
Opsamling fra dagene
Kl. 08.45 -10.00
Kan overdiagnosticering føre til underdiagnosticering?
v/ Laila Kjærbæk, ph.d., lektor i Sprogtilegnelse, Center for Sprog og Læring, Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet.
24 forskere er gået sammen i et opråb om en ny rapport som de mener bygger på misforståelser og fejlslutninger. Opråbet er samtidig en kritik af den obligatoriske sprogscreening af børn i dagtilbud og på skoler. Forskerne efterlyser større faglighed og viden i politiske beslutninger samt ordentlige rammer og ressourcer i dagtilbud, på skoler og inden for det logopædiske område, herunder mindre test, måling, dokumentation og styring. Forskernes opråb kan læses her: https://pov.international/rapport-sprogscreening-bygger-pa-misforstaelser/
I 2007 blev den første universelle sprogscreening indført i Danmark og i dag – 15 år efter – er der obligatorisk sprogscreening af alle elever i børnehaveklassen samt udvalgte børn i 3-årsalderen. International forskning har imidlertid vist at selvom der er solid evidens for at målrettet intervention kan afhjælpe sprogvanskeligheder, så er der ingen evidens for at målrettet intervention over for børn identificeret via universel sprogscreening har nogen effekt – hverken på kort eller lang sigt.
Universel sprogscreening kan have flere negative sideeffekter, herunder underdiagnosticering af børn med sprogvanskeligheder. Der er nemlig ingen evidens for at universel sprogscreening identificerer børn med sprogvanskeligheder, og dermed kan resultatet være at de børn der har behov for en indsats, ikke får det. Da ressourcerne er begrænsede, kan universel sprogscreening desuden resultere i at der ikke er ressourcer nok til at give børn med sprogvanskeligheder den indsats de har behov for, fordi ressourcerne er blevet brugt på sprogscreening af alle børn og på tidlige indsatser til børn der hverken har behov for eller gavn af indsatsen.
Laila Kjærbæk har netop undersøgt det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark sammen med tre forskerkolleger. Der er brug for en anden opsporingsstrategi hvis vi ønsker at finde de børn der har brug for logopædisk intervention. Laila vil fortælle dels om hvorfor den nuværende sprogscreeningsstrategi og de eksisterende sprogscreeningsværktøjer ikke har haft den ønskede effekt, og dels om hvad man kan gøre i stedet.
Kl. 10.00 – 10.15
Kaffepause
Kl. 10.15 – 11.45
Logopædisk behandling af stemmeproblemer hos børn
v/Mette Lund Franck, logopæd, sang- og stemmepædagog og ekstern lektor på Kandidatuddannelsen i Audiologopædi v. SDU, ejer af Stemmens Portal – Stemmeklinik & Kursusportal
Med udgangspunkt i oplægsholderens nyudviklede materialer til behandling af stemmeproblemer hos børn og den kommende brugs- og fagbog (”Den STORE lille bog om børnestemmer”, som skrives i samarbejde med audiologopæd, PhD Trine Printz) for logopæder omhandlende øvelser i børnehøjde, vil Mette Lund Franck give en introduktion til det logopædiske og stemmepædagogiske arbejde med børnestemmen.
I oplægget vil indgå teori, stemmepædagogik og stemmerehabilitering samt praktiske øvelser.
Der vil ligeledes gives en introduktion til Stemmens Portals ”Voice Web Academy´s” online kurser og materialer på børnestemmeområdet.
11.45 -12.00 Pause
KL.12.00 -13.30
Vi afslutter fredagen med et spændende oplæg fra Niels Anders Thorn
Det handler om at skærpe din personlige formidling, bruge dig selv og din måde at kommunikere på mere hensigtsmæssigt, mere direkte og mere nærværende.Vi kender det alle sammen – der er ikke noget så skønt, som at opleve en dyb og meningsfuld kontakt til et andet menneske. Den form for kontakt, hvor vi helt naturligt forstår hinanden, hvor tingene flyder frit og ubesværet imellem os, får os på en måde til at føle os afslappede, kreative og tilstede i os selv og i samtalen. DET er nærværende kommunikation. Og det er det foredraget handler om: Om at skabe en åben, fri og direkte kontakt i din kommunikation.
Ud fra sine erfaringer som skuespiller, efter 35 år på scenen foran et publikum, piller Niels Anders Thorn sammen med publikum kommunikationens DNA fra hinanden og oversætter det til redskaber, I kan tage med jer hjem – og bruge direkte professionelt og personligt.
Kl.13.30 -13.45
Afslutning og sandwich til hjemrejsen
TAK for denne gang
Vel mødt igen 2024
Tilmeldingsfrist
Pris
Medlemmer: 4975 kr
+ 720 (moms) 5695 kr.
Ikke medlemmer: 5975 kr
+720 kr(moms) 6695 kr
Bliv medlem
Generelle oplysninger og vilkår i 2023
Til orientering bliver alle indkvarteret på egne værelser, og ingen indkvarteres andre steder end på Vingsted. Dette indebærer, at deltagerantallet tilpasses kapacitet. Tidspunkt: 20.- 22. september 2023 Tilmelding: Foregår elektronisk via Logopædisk Forums hjemmeside. Du modtager umiddelbart efter tilmeldingen en bekræftelse. Endelig bekræftelse på de seneste tilmeldinger sendes ud i umiddelbart i forlængelse af tilmeldingsfristen den
Fakta om efteruddannelseskurset på Vingsted Centret 20-22 september 2023
Du kan tilmedle dig hele programmet – ikke kun enkelte dage. Overnatning er med i prisen – og kan ikke fravælges. Betalingen dækker kursusafgift, overnatning i enkeltværelse og fuld forplejning på Vingsted Hotel & konferencecenter.
Bekræftelse på tilmelding
Bus fra Vejle
Framelding
Tilmelding 30 august 2023
Tilmelding 30 august 2023. Tilmeldingen lukker så snart kurset er tegnet.
Powerpoints
Materialer fra Vingsted 2023 HER
Her finder du kursusstedet:
Hold dig opdateret på hjemmesiden
Evt. ændringer i programmet bliver præsenteret som indlæg på hjemmesiden.