Årsskrift Vingsted 2023
Det er med stor glæde, at vi nu kan præsentere Årsskrift Vingsted 2023. I dette årsskrift har vi samlet artikler fra de oplægsholdere, der deltog på Vingsted 2023.
Vi giver hermed alle Logopædisk Forums medlemmer mulighed for at få tilgang til den logopædisk viden, der var i fokus på efteruddannelseskurset 2023.
I år har vi haft fokus på at sproget skal anslyseres både udefra og indefra . Vi stiller skarpt på sprogets underliggende processer. Processer der danner grundlag for såvel sprogforståelse og sprogproduktion. Temaer og emner dette år har fokus på DLD, logopædisk udredning og stemmedannelse hos børn.
Vision og Mission
Logopædisk Forums sigte hvert år er, at efteruddannelseskurset Vingsted gennem fagfaglige oplæg kan være med til at fokusere på og styrke den logopædiske viden til glæde for den logopædiske praksis. Vi tilstræber, at oplæggene både byder på teoretisk viden, forskningsbaseret viden og praksisnær viden og erfaring.
Faglig udvikling bygger på talesproglige kompetencer herunder et godt ordforråd Forskningen viser at en målrettet og tidlig indsats i forhold til at skabe et godt sprogmiljø er af stor betydning for børns sprogtilegnelse og senere evne til at få udbytte af den faglige undervisning i skolen.
Begrebsviden har i mange år været kendt for at være afgørende for kognitiv udvikling – begreber er et fundament for udvikling af kompetencer indenfor tænkning, læring samt mestring af kommunikative færdigheder. Begrebsmæssigt viden er grundstenen i vidensdannelse – gennem indsamling af information om verden og sammenligning organisering vi vores viden ud fra vores begrebsmæssige fundament
Artikler
Logopædisk udredning og differentieldiagnostik
v/Logopæd Trine Printz og logopæd Marit Clausen
DLD-Evidensbaseret materiale omsat til praksis
v/Logopæd Bettina Helding Klavsen og logopæd Helle Holst Egelund
Årsskrift 2022
Det er med stor fornøjelse at vi nu kan præsentere årsskrift 2022. Her vil du kunne læse en artikel fra alle de oplægsholderer der har været på Vingsted 2022.